Bangladeshin tekstiilityöläisten palkat nousevat

Bangladeshin tekstiilityöläisten mielenosoitukset sekä länsimaisten suuryritysten vetoomus on tuottanut tulosta. Helsingin Sanomat uutisoi tänään, että Bangladeshin hallitus on päättänyt nostaa maan tekstiilityöläisten minimikuukausipalkkaa noin 19 eurosta 34 euroon. Korotus ei tosin ole niin suuri kuin toivottiin, sillä alan ammattiyhdistykset ovat vaatineet hallitusta korottamaan minimiä noin 56 euroon.

Tämä on kuitenkin pieni merkki paremmasta. Ei tekstiilityöläisiä – eikä muitakaan työläisiä – voi kohdella aivan miten vaan. Tosin palkkojen nousu luultavasti tarkoittaa myös tehtaiden yleisen hintatason nousua. Ja tästäkös länsimaiset vaateyritykset eivät pidä, sillä aina on saatava yhä halvemmalla ja halvemmalla. Näin ollen vaateyritykset voivat päättää etsiä vielä halvempia tuotantoalueita, jos nykyisten alueiden hintataso alkaa nousta liian korkealle. Toivottavasti näin ei käy, vaan vaateyritykset ymmärtäisivät vihdoin, että vaatteen hintaan kuuluu olennaiselta osalta myös tekijöiden palkat.  Ei tätä voi sivuuttaa!

2 thoughts on “Bangladeshin tekstiilityöläisten palkat nousevat

1. Tämä on niitä positiivisia maailmanlaajuisia uutisia joita harvemmin saa nykypäivänä (ikävä kyllä) kuulla.

En luota asian pääsevän valtamedioiden uutiskynnysten yli kovaäänisenä, mutta oletan ainakin seuraavan PAM:n jäsenlehden kirjoittavan asiasta keskiaukeamajutun. Kampanja on saanut näkyvyyttä PAM:ssa ihailtavan paljon ja toivottavasti pikkulinnut jaksavat laulaa aiheesta yhä laajemmalle kuulijakunnalle.

En ole tainnut aikaisemmin kommentoida blogiisi mutta nyt oli ehkä sitten aika. =)

Kiitos valtavasta informaatiopaketista, monia vihreitä vaatemerkkejä olisi jäänyt löytämättä ilman tätä blogia. Tämä on myös näppärä tapa puhutella toistaiseksi tiedostamattomia kuluttajia sekä luotsata heitä eettisten tuotteiden äärelle. Olen tainnut kerran jos toisen mainita Vihreät Vaatteet tuttavilleni työkavereista sukulaisiin. =)

ystävällisin terveisin, Minttu-Maaria

1. Hei Minttu-Maaria,

Kiitos kommenteistasi!

Ihan totta, positiiviset uutiset harvemmin ylittävät uutiskynnystä. Mutta hyvä, että tämä sentään noteerattiin Hesarissa! Vaikkakin vielä on paljon tekemistä, että Bangladeshin vaateteollisuuden työntekijöiden ongelmat katoavat, on tämä ehdottomasti askel oikeaan suuntaan!