Bangladeshin vaatetyöläisten ongelmat jatkuvat

Bangladeshin tekstiilityöläiset ovat protestoineet paikallisia viranomaisia vastaan jo pitkän aikaa vaatien korotuksia heidän olemattomiin palkkoihin. Pieni toivon pilkahdus paremmasta oli jo käsillä, kun Bangladeshin hallitus nosti minimipalkkoja 34euroon. Mutta kuinkas kävikään.

Koska tämä summa on edelleen riittämätön kattamaan elämiseen meneviä kustannuksia, on mielenosoitukset Bangladeshissa jatkuneet. Hallitus on ilmaissut, että se ei suvaitse enää minkäänlaista “anarkiaa” vaatetyöläisten keskuudessa. Puhtaat Vaatteet -sivustolla kerrotaan, kuinka viranomaiset ovat pelotelleet tekstiilityöntekijöitä ja pidättäneet paikallisen työntekijöiden oikeuksia ajavan järjestön BSCW:n (Bangladesh Center for Workers Solidarityn) johtajiin kuuluvat Kalpona Akterin ja Babel Akhterin.

Se siitä järjestäytymisen vapaudesta! Nyt tarvitaan kansainvälisiä toimia, jotta Bangladeshin hallitus ja viranomaiset saadaan lopettamaan tällainen toiminta.

2 thoughts on “Bangladeshin vaatetyöläisten ongelmat jatkuvat

1. Kyllä, aivan älytöntä. Tämä uutinen ei kauheasti lupaile hyvää vaateteollisuuden saamisesta eettisemmille raiteille.. Vielä on pitkä matka!