Reilu kauppa on järjestelmä, joka sertifioi muiden raaka-aineiden ohella puuvillan viljelyä ja sen eettisyyttä. Reilu kauppa on vain yksi monista materiaalin eettisyyden takaavista sertifikaateista, mutta se on tällä hetkellä yksi eniten käytetyistä.

Reilussa kaupassa viljelijöille maksetaan vähintään takuuhinta, joka kattaa ympäristön ja ihmisten kannalta kestävän tuotannon kustannukset. Suurtilojen työntekijät saavat vähintään lakien mukaista ja asteittain nousevaa palkkaa, asialliset työolot ja oikeuden liittyä ammattiyhdistyksiin. Takuuhinnan lisäksi maksetaan Reilun kaupan lisää, joka on tarkoitettu koko yhteisön hyväksi tehtäviin hankkeisiin.

Viljelyssä huomioidaan myös ympäristö, mutta kriteerit ympäristön kannalta eivät ole yhtä tiukkoja kuin luomupuuvillan sertifioinnin kohdalla. Reilun kaupan puuvilla ei siis ole luomupuuvillaa.

Yleisimmin käytössä oleva Reilun kaupan puuvilla -sertifiointimerkki takaa, että valmiissa tuotteessa on käytetty 100-prosenttisesti Reilun kaupan puuvillaa (ja tuotteessa itsessään on vähintään 50% puuvillaa). Tuotteessa käytetty puuvilla täytyy olla täysin jäljitettävissä. Tämä merkki kattaa puuvillan viljelyn, ei koko tuotantoprosessia. Tämän yleisimmin käytössä olevan merkin lisäksi on otettu käyttöön myös Reilun kaupan puuvillan raaka-ainesertifiointiohjelma, jonka kriteerit ovat tuttua merkkiä löyhemmät, mutta myös laajempi ja tiukempi Reilun kaupan tekstiilituotantomerkki, joka kattaa koko tuotantoketjun, ei vain viljelyä. Lisää Reilusta kaupasta ja sen eri sertifikaateista täältä.

Mitä valita?

Reilun kaupan puuvilla on hyvä valinta viljelyn eettisyyden suhteen, mutta sitäkin parempi on valita Reilun kaupan luomupuuvilla, jos valitset puuvillatuotteen. Puuvillan viljelyn tilalle tulisi ylipäätään etsiä ja kehittää vielä entistä vastuullisempia vaihtoehtoja, joita on mm. hamppu, lyocell ja kierrätyskuidut.