Nanso Groupin tuotantopaikat

Kirjoitin aiemmassa postauksessa Nanson Groupin vastuullisuuslupauksista ja aiheesta virisi keskustelua Facebookin puolella: kuinka Nanso on ottanut vastuullisuuslupauksissa huomioon tuotannon ulkomailla? Ja missä kaikkialla Nanso ylipäätään tuottaa vaatteita?

Kysyin asiaa mailitse Nanson vastuullisuusasiantuntija Satumaija Mäeltä, joka avasi aihetta lisää.

Nanso ulottaa vastuullisuuslupaukset niin omaan tuotantoonsa kuin alihankkijoillekin. Ensisijaisen tärkeää heille on saada oma tuotanto ja siihen liittyvät vastuullisuusasiat kuntoon, jotta samaa voidaan vaatia myös alihankkijoilta. Kaikki Nanson Groupin tuotetoimittajat riskimaista sitoutuvat noudattamaan BSCI:n (Business Social Compliance Initiative) ohjesääntöjä työntekijöiden hyvinvointiin liittyen.

Yhteistyö tämän tahon kanssa on hyvä tapa aloittaa vastuullisempi liiketoiminta riskimaissa, mutta BSCI:tä kohtaan on myös esitetty kritiikkiä. BSCI on yritysten itsensä perustama, eikä siihen kuulu kansalaisjärjestöjä eikä ay-liikkeitä. Verrattuna muihin sosiaalisen vastuun standardeihin, kuten esim. SA8000:een, BSCI:n ohjesäännöt ovat löyhät. Lisää BSCI:n hyvistä ja huonoista puolista tutkija Outi Moilalan kirjoituksessa.

Nanso Groupilla on rajallinen määrä tuotetoimittajia ja he pyrkivät pitkäaikaiseen yhteistyöhön kumppaniensa kanssa. Tämä antaa hyvän mahdollisuuden kehittää vastuullisuustyötä pitkällä tähtäimellä.

Nanso Groupiin kuuluu kaikkiaan seitsemän brändiä (Nanso, Finnwear, Black Horse, Vogue, Norlyn, Amar ja KS Socks), joiden valmistupaikka riippuu brändistä ja tuotetyypistä. Esimerkiksi Nanso-brändistä 95% valmistetaan omilla tehtailla joko Suomessa tai Virossa.

Kuva: Nanso

Alla listaus Nanso Groupin tuotteiden valmistusmaista vuodelta 2011. Samat tiedot löytyvät myös Nanson verkkosivuilta Vastuullinen hankinta -sivuilta, jonne on koottu kattavasti tietoa Nanso Groupin tuotannosta.

Valmistus omilla tehtailla:

Suomi (Nokia ja Tornio) 44%

Viro 11%

Alihankintana:

Kiina (27 %)

Italia (12 %)

Turkki (2 %)

Portugal (1 %)

muut maat (yht. 3 %)

One thought on “Nanso Groupin tuotantopaikat

1. Aivan mahtihyvä juttu tämä. Olen tykännyt Nansosta aiemminkin, mutta pisteet vain nousevat. Toivottavasti vastuullisuudesta tulis yritysten keskuudessa trendi.