Vaalit tuli ja meni – on aika toimia!

Eillisten vaalien tuloksen kuultuaan moni pitää parempana vaihtoehtona muuttaa pois Suomesta kuin niellä Persujen vaalivoitto. Ainakin jos on uskomista Facebookin ryhmään Fenno-Ungrian Refugee Centre of London.

Vaalien tulos ei anna toivoa sille, että seuraavina vuosina Suomesta saataisiin avoin, kansainvälinen ja suvaitsevainen ympäristöasioiden edelläkävijä. Päinvastoin. Kokoomuksen nousu suurimmaksi puolueeksi ei myöskään anna toivoa pehmeiden arvojen vahvistumisesta tai talouden saamisesta kestävän kehityksen raiteille.

Tulos oli kuitenkin merkki siitä, että nykyiseen politikointiin ei olla tyytyväisiä, vaan halutaan muutosta. Persut osasivat kanavoida tämän turhautumisen omaksi edukseen – paremmin kuin kukaan osasi edes pelätä tai toivoa.

Nyt muutosta varmasti saadaan. Hyvässä ja pahassa. Vaikka vaalien tulos voi vaikuttaa turhauttavalta, ei kuitenkaan auta heittää pyyhettä kehään ja paeta maasta. Eikä kannata tyytyä protestoimaan vain Facebookin Tykkää-napin kautta, vaan tehdä oikeasti asialle jotain.

Mitä jos liittyisi vaikka Amnestyyn? Tekisi vapaaehtoistyötä? Hymyilisi tuntemattomalle?  Alkaisi harrastaa postmodernia tekotaidetta? Pienet ja suuret teot ovat ihan yhtä tärkeitä. Tärkeintä on vaan toimia!

Vaikka näissä vaaleissa Vihreät ja sen mukana ympäristöasiat jäivät huonoille sijoille, vielä on toivoa paremmasta. Esimerkiksi Saksan vihreät saivat viime vaaleissa murskavoiton, joten ehkä Suomen vihreät perässä? Ja ehkä muidenkin puolueiden riveistä löytyy ympäristömyönteisiä kansanedustajia.

Olen varma, että vuoden 2015 vaaleihin menessä suomalaiset ovat vihdoin valmiita olemaan avoimia, suvaitsevia ja ottamaan ympäristöasiat tosissaan, jolloin politiikassakin nähdään suunnanmuutos. Sitä odotellessa pitää meidän kansalaisten ottaa ohjat omiin käsiin.

P.S. Uuden Mustan Katjalla on hyviä pointteja, miten vaaleja voi ajatella positiivisuuden kautta.

3 thoughts on “Vaalit tuli ja meni – on aika toimia!

1. ehkä olemalla oppositiossa on vihreille hyvä asia. voi sitten seuraavat vaalit mennä paremmin. ja kuten sanoit, joitakin tuloksia vaalit saivat jo aikaan.

2. Kiitos Seija kommenteista! Näinhän se on!

Minä eilen yllätin itsenikin liittymällä Vihreisiin – siis ihan siihen puolueeseen. En ikinä ole kokenut olevani millään tavalla poliittisesti valveutunut, mutta jo pitkään olen kannattanut Vihreitä, joten miksen kannattaisi ihan virallisesti?

Ei minusta taida aktiivijäsentä tulla, mutta tukijäsen kumminkin. Jotain toimia siis vaalien tulos sai jo aikaan!

3. Todellakin näin! Emme helpota tilannetta yhtään sen enempää muuttamalla Lontooseen tai vain painelemalla fb:ssa tykkää-nappia. Nyt pitää miettiä omat kantansa, seurata tulevaa poliittista keskustelua ja toimintaa, olla aktiivinen ja ilmaista oma mielipiteensä.
    On helppo vetäytyä kuoreensa, varsinkin jos äänesti jotain vaalit “hävinneistä” puolueista, mutta juuri nyt ei saa ruveta takinkääntäjäksi ja tuottaa itselleen hyvää mieltä liittymällä “voittajien” puolelle. Nyt pitää toimia, olla aktiivinen ja näyttää, että vaikka noin 20% suomalaisista äänestikin perussuomalaisia, me kaikki emme ole heidän kannallaan.