Vihreät Vaatteet suosittelee: parhaat kirjat vastuullisesta vaateteollisuudesta

VIhreät Vaatteet / kirjoja

Kun vuoden 2006 tienoilla aloin haalia tietoa vastuullisesta vaateteollisuudesta, ei aiheesta oltu kirjoitettu yhtään kattavaa opusta. Nyt asia on jo aivan toisin: vastuullisista vaatteista löytyy jo monta erittäin kiinnostavaa kirjaa englanniksi ja muutamia jo suomeksikin. Näistä seuraavassa parhaimpia:

Sustainable-Fashion

Kate Fletcher: Sustainable Fashion and Textiles: Design Journeys

Jos luet yhden kirjan vastuullisesta vaateteollisuudesta, lue tämä. Erittäin kattava tietopaketti laaja-alaisesti niin materiaaleista, tuotannosta kuin kierrätyksestäkin, mutta toisaalta kirjassa avataan kiinnostavasti myös vaateteollisuuden syvempiä ongelmia liittyen koko kulutuskulttuuriimme – eikä jäädä vain luettelemaan vain ongelmia, vaan tarjotaan myös ratkaisuja. Kirja julkaistu alunperin jo vuonna 2008, mutta vuonna 2014 kirjasta ilmeistyi täysin uusittu toinen painos.

hyvan-mielen-vaatekaappi-ratkaise-omat-vaatepulmasi-ja-samalla-globaalin

Rinna Saramäki: Hyvänmielen vaatekaappi

Vaikka kansi saattaa viedä mielikuvat chic lit -kirjoihin, on sisältö täyttä asiaa. Hauskasti ja innostavasti kirjoitettu kirja siitä, miten jokainen meistä voi ottaa askeleita kohti vihreämpää vaatekaappia.

apracticalguidetosustainablefashion

Alison Qwilt: A practical guide to sustainable fashion

Kuten nimikin jo kertoo, kirja antaa laaja-alaisen läpileikkauksen vastuullisesta vaatteesta, erityisesti suunnittelijan näkökulmasta.

puuvillan_likainen_tarina

Gunilla Ander: Puuvillan likainen tarina

Kirja avaa mielenkiintoisesti niin ekologisia, eettisiä kuin erityisesti maailmanpolitiikkaan kytkeytyneitä pulmia, joita puuvillan viljelyyn liittyy maailmanlaajuisesti.

thesustainablefashionhandbook

Sandy Black: The Sustainable Fashion Handbook

Suuri kirja pitää sisällään suurta asiaa: paljon ajatuksia vaateteollisuuden nykytilasta ja uusista visioista. Visuaalisesti mielenkiintoinen kirja, jossa paljon esimerkkejä tuotemerkeistä ja suunnittelijoista kauniilla kuvilla höystettynä.

//

Osaa näistä kirjoista löytyy Suomestakin kirjakaupoista ja kirjastoista. Jos satut sijaitsemaan lähellä Lahtea, näitä ja monia muita kirjoja voi laitana pyörittämästäni Nurmi-vaatelainaamosta, jossa tarjolla Nurmi-merkin vaatteiden lisäksi laaja kattaus kirjoja liittyen vastuulliseen vaateteollisuuteen.

nurmi-clothing-library-vihreatvaatteet

20. March 2015 by Anniina
Categories: Kirjat | Tags: , , , | 5 comments

Comments (5)

1. Kiitos näistä kirjavinkeistä! Aihepiiri on kiinnostanut pitkään, ja olen kaivannut kunnon perusopusta blogi- ym. juttujen lisäksi. Itseäni kiinnostaa erityisesti neulelankojen ekologisuus ja eettisyys. Muistatko mitään kirjaa, missä käsiteltäisiin erityisesti (kuitu)materiaaleja?

2. Hei Paula! Näistä kirjoista erityisesti Kate Fletcherin kirjassa paneudutaan myös materiaaleihin. Jos etsii suomenkielistä kirjaa, yksi opas materiaaleista on Päivi Talvenmaan “Tekstiilit ja ympäristö”. Tämä kirja on kirjoitettu jo 2002, joten ihan uusinta tietoa se ei sisällä, mutta ihan hyvä perusopus kumminkin.

3. Kiitos vastauksesta, Anniina! Täytyy laittaa ainakin tuo ensimmäinen lukulistalle.

4. Sitten olisi vielä tuo Outi Moilalan tappajafarkut (intokustannus 2013).

5. Kuin myös Kirsi Niinimäen teos Aalto yliopistolle: Sustainable Fashion: New Approaches, vuodelta 2013. Löytyy netistä pdf:nä, vaikkapa tästä linkistä suoraan https://shop.aalto.fi/media/attachments/1ee80/SustainableFashion.pdf.